Jackie Lomax 15 september 2013
overleden
John Richard 'Jackie' Lomax is op
15 september 2013 overleden. Jackie
Lomax is bekend bij elke RNI (Radio Nordsea International) fan met zijn song
maandag 16 september 2013
maandag 19 augustus 2013
Terug in de tijd: 19 augustus 1989 de Nederlandse overheid bedrijft zeepiraterij!
Terug in de tijd: 19
augustus 1989 de Nederlandse overheid bedrijft zeepiraterij!

Piraterij op de Noordzee! Een van de zwartste dagen in de zeezender geschiedenis, 19 augustus 1989. En een dieptepunt voor de Nederlandse overheid die zich die dag tot zeepiraterij verlaagd heeft. Nadat er op 18 augustus een bootje van de Engelse DTI langzij kwam met een Nederlandse RCD ambtenaar Mart Roumen aan boord met het dreigement dat de zenders uitgeschakeld moesten worden anders zou er hard opgetreden worden. Op 19 augustus kwam er een groot schip in het zicht van de Ross Revenge, de Volans. Dit schip had een bemanning aan boord met Nederlandse waterpolitie en RCD ambtenaren. Rond 12.44 meld Radio Caroline's zendtechnicus Peter Chicago via de zender dat men een vermoeden heeft dat de Nederlanders het zendschip willen enteren in internationale wateren. Even later komt de Volans langzij de Ross Revenge, de Nederlandse politie stapt over van de Volans op de Ross Revenge met getrokken pistool rake klappen uitdelende aan de bemanning van de Ross Revenge. De zenders van de Ross Revenge blijven nog geruime tijd in de lucht. Dan start de RCD aan de ontmanteling van het zendschip. De zenders zelf werden leeg gehaald zodat er enkel, lege behuizing overbleef. Alles werd mee genomen! Duizenden platen, draaitafels,... De AC generator die de zenders van stroom voorziet wordt vernield. Hierbij werd veel drank gedronken door de overvallers, iets wat makkelijk tot een zeer gevaarlijke toestand had kunnen leiden met de getrokken en doorgeladen wapens die de politie de hele tijd bij zich droeg. De hele overval was onder leiding van Nederlandse RCD ambtenaar Mart Roumen, een man die zich later een liefhebber van zeezenders zou noemen! Rond 1800 uur die avond kwam er een boot met pers langzij, daarop verdween de Volans. Men liet de Ross achter zonder zenders, er waren echter nog redelijk veel reserve onderdelen aan boord om later een kleine zender te bouwen zodat Radio Caroline toch weer terug in de lucht kon komen.
Piraterij op de Noordzee! Een van de zwartste dagen in de zeezender geschiedenis, 19 augustus 1989. En een dieptepunt voor de Nederlandse overheid die zich die dag tot zeepiraterij verlaagd heeft. Nadat er op 18 augustus een bootje van de Engelse DTI langzij kwam met een Nederlandse RCD ambtenaar Mart Roumen aan boord met het dreigement dat de zenders uitgeschakeld moesten worden anders zou er hard opgetreden worden. Op 19 augustus kwam er een groot schip in het zicht van de Ross Revenge, de Volans. Dit schip had een bemanning aan boord met Nederlandse waterpolitie en RCD ambtenaren. Rond 12.44 meld Radio Caroline's zendtechnicus Peter Chicago via de zender dat men een vermoeden heeft dat de Nederlanders het zendschip willen enteren in internationale wateren. Even later komt de Volans langzij de Ross Revenge, de Nederlandse politie stapt over van de Volans op de Ross Revenge met getrokken pistool rake klappen uitdelende aan de bemanning van de Ross Revenge. De zenders van de Ross Revenge blijven nog geruime tijd in de lucht. Dan start de RCD aan de ontmanteling van het zendschip. De zenders zelf werden leeg gehaald zodat er enkel, lege behuizing overbleef. Alles werd mee genomen! Duizenden platen, draaitafels,... De AC generator die de zenders van stroom voorziet wordt vernield. Hierbij werd veel drank gedronken door de overvallers, iets wat makkelijk tot een zeer gevaarlijke toestand had kunnen leiden met de getrokken en doorgeladen wapens die de politie de hele tijd bij zich droeg. De hele overval was onder leiding van Nederlandse RCD ambtenaar Mart Roumen, een man die zich later een liefhebber van zeezenders zou noemen! Rond 1800 uur die avond kwam er een boot met pers langzij, daarop verdween de Volans. Men liet de Ross achter zonder zenders, er waren echter nog redelijk veel reserve onderdelen aan boord om later een kleine zender te bouwen zodat Radio Caroline toch weer terug in de lucht kon komen.
woensdag 14 augustus 2013
No Man Will Ever Forget Monday August 14th Nineteen Hundred and Sixty-Seven
No Man Will Ever Forget Monday
August 14th Nineteen Hundred and Sixty-Seven

De Marine ect. Broadcasting Offences Act. ging in op 15 augustus 1967 om 00.00 uur. Radio London gaat als eerste station op 14 augustus om 3 uur in de middag uit de lucht. De laatste plaat op Big L was "A Day In The Life" van de Beatles. Bij aankomst van de DJ's op het Liverpool Street Station wachten er duizenden fans. Download hier het laatste uur van Radio London 14 augustus 1967 14.00 tot 15.00 uur (10.5 mb)

Toen Radio London uit de lucht was om 3 uur die middag van 14 augustus 1967 blijf Radio Caroline South vanaf de MV. Mi Amigo uitzenden, Radio Caroline South hield één minuut stilte na het uit de lucht gaan van Big L. Download hier de Tribute to Radio London van Radio Caroline South. (1.9 mb)

Ook Radio Scotland was het slachtoffer van de nieuwe wet, hoewel men nog geprobeerd had een uitzondering te maken aangezien het een Schots station was. Net voor middernacht ging het station uit de lucht. Downloadhet laatste uur Radio Scotland 14 augustus 1967 9.9 mb

Ook Radio 270 ging juist voor middernacht uit de lucht. Download hier het laatste uur Radio 270 14 augustus 1967 10.1 mb


Radio Caroline South en ook het North schip ging door. Radio Caroline North nog legaal tot 31 augustus 1967, aangezien de regering van het Isle of Man de wet nog niet aangenomen had. Radio Caroline veranderde de naam in Radio Caroline International met een kantoor in Amsterdam. Download hier het doorgaan van Radio Caroline. Deel 1 15.8 mb Deel 2 12.3 mb

Johnny Walker tijdens de radiodag in Amsterdam 2007
Johnny Walker maakte een strijdlied voor 14 augustus 1967. Luister hier: Johnny Walker - Mans Fight For Freedom 3.1 mb

Tien jaar later werd 14 augustus 1967 herdacht met een grote zeezender conventie "Flashback 67". Robbie Dale zorgt opnieuw voor een stunt door het maken van interviews, die per tape met een klein bootje naar de MV. Mi Amigo gebracht worden. Echter tijdens de gespreken verteld Robbie dat het live uitgezonden wordt via de zender van Radio Caroline en Mi Amigo. Tijdens de afloop van de conventie op 14 augustus 1977 is de tape te horen via de zender van de MV. Mi Amigo, de Engelse politie rukt uit om polshoogte te nemen of er echt geen live verbinding is met het Centre Airport Hotel en de MV. Mi Amigo! De twee uren zijn hier te downloaden. Radio Caroline Radio Mi Amigo 14 augustus 1977 1900-2000 uur 10.6 mb Radio Caroline Radio Amigo 14 augustus 1977 2000-2100 uur 10.6 mb

In Londen vind 20 jaar later nogmaals een herdenking plaats, "Driftback 67" dit om de herinnering levend te houden aan het invoeren van de Marine , etc, Broadcast Offences (MEBO) Act op 15 augustus 1967.


In 2007 heeft er ook een grote herdenking plaatsgevonden, dit keer door de BBC! Pirate BBC Essex.
De Marine ect. Broadcasting Offences Act. ging in op 15 augustus 1967 om 00.00 uur. Radio London gaat als eerste station op 14 augustus om 3 uur in de middag uit de lucht. De laatste plaat op Big L was "A Day In The Life" van de Beatles. Bij aankomst van de DJ's op het Liverpool Street Station wachten er duizenden fans. Download hier het laatste uur van Radio London 14 augustus 1967 14.00 tot 15.00 uur (10.5 mb)
Toen Radio London uit de lucht was om 3 uur die middag van 14 augustus 1967 blijf Radio Caroline South vanaf de MV. Mi Amigo uitzenden, Radio Caroline South hield één minuut stilte na het uit de lucht gaan van Big L. Download hier de Tribute to Radio London van Radio Caroline South. (1.9 mb)
Ook Radio Scotland was het slachtoffer van de nieuwe wet, hoewel men nog geprobeerd had een uitzondering te maken aangezien het een Schots station was. Net voor middernacht ging het station uit de lucht. Downloadhet laatste uur Radio Scotland 14 augustus 1967 9.9 mb
Ook Radio 270 ging juist voor middernacht uit de lucht. Download hier het laatste uur Radio 270 14 augustus 1967 10.1 mb
Radio Caroline South en ook het North schip ging door. Radio Caroline North nog legaal tot 31 augustus 1967, aangezien de regering van het Isle of Man de wet nog niet aangenomen had. Radio Caroline veranderde de naam in Radio Caroline International met een kantoor in Amsterdam. Download hier het doorgaan van Radio Caroline. Deel 1 15.8 mb Deel 2 12.3 mb
Johnny Walker tijdens de radiodag in Amsterdam 2007
Johnny Walker maakte een strijdlied voor 14 augustus 1967. Luister hier: Johnny Walker - Mans Fight For Freedom 3.1 mb
Tien jaar later werd 14 augustus 1967 herdacht met een grote zeezender conventie "Flashback 67". Robbie Dale zorgt opnieuw voor een stunt door het maken van interviews, die per tape met een klein bootje naar de MV. Mi Amigo gebracht worden. Echter tijdens de gespreken verteld Robbie dat het live uitgezonden wordt via de zender van Radio Caroline en Mi Amigo. Tijdens de afloop van de conventie op 14 augustus 1977 is de tape te horen via de zender van de MV. Mi Amigo, de Engelse politie rukt uit om polshoogte te nemen of er echt geen live verbinding is met het Centre Airport Hotel en de MV. Mi Amigo! De twee uren zijn hier te downloaden. Radio Caroline Radio Mi Amigo 14 augustus 1977 1900-2000 uur 10.6 mb Radio Caroline Radio Amigo 14 augustus 1977 2000-2100 uur 10.6 mb
In Londen vind 20 jaar later nogmaals een herdenking plaats, "Driftback 67" dit om de herinnering levend te houden aan het invoeren van de Marine , etc, Broadcast Offences (MEBO) Act op 15 augustus 1967.
In 2007 heeft er ook een grote herdenking plaatsgevonden, dit keer door de BBC! Pirate BBC Essex.
donderdag 16 mei 2013
Terug in
de tijd, bom op de MEBO 2 15 mei 1971

De Mebo 2 in brand, langzij de Volans
Zaterdagavond 15 mei 1971 is alles rustig aan boord van het radiozendschip van Radio Northsea International de MEBO, DJ Allen West draaide zojust ``Melting Pot´´ van Blue Mink de bemanning kijkt TV, plotseling gaat er een zware schok door het schip. Allen denkt dat er een schip in de dichte mist tegen de MEBO was aangevaren, hij rende het dek op en zag nog net drie mannen in een rubberbootje wegvaren. Het achterdek stond in brand! Allen vloog terug naar de studio en schreeuwde ``Mayday! Mayday! We staan in brand..... Van schrik kon hij opeens op de juiste manier ´´Scheveningen`` uitspreken!
Een aantal schepen uit Scheveningen rukt uit om hulp te bieden, waaronder de blusboot `Volans` Rond elf uur sluit Allen West zijn show met de woorden ``De vlammen zijn nu dichtbij de studio, we verlaten het schip. Goodbye and God bless.... Daarna is er nog een Nederlands lid van de bemanning lid te horen, en op het laatst de zendertechnicus Kurt Baer die uitleg geeft voor de heren Meister en Bollier in Zwitserland. Daarna wordt de zender uitgezet. De bemanning gaat aan boord van de tender ´´Eurotrip´´ van Dick Roos. Het vuur heeft inmiddels de machinekamer, de brug en de meeste slaapplaatsen verwoest. Download hier de noodoproepen vanaf de MEBO 2.

De Mebo 2 in brand, langzij de Volans
Zaterdagavond 15 mei 1971 is alles rustig aan boord van het radiozendschip van Radio Northsea International de MEBO, DJ Allen West draaide zojust ``Melting Pot´´ van Blue Mink de bemanning kijkt TV, plotseling gaat er een zware schok door het schip. Allen denkt dat er een schip in de dichte mist tegen de MEBO was aangevaren, hij rende het dek op en zag nog net drie mannen in een rubberbootje wegvaren. Het achterdek stond in brand! Allen vloog terug naar de studio en schreeuwde ``Mayday! Mayday! We staan in brand..... Van schrik kon hij opeens op de juiste manier ´´Scheveningen`` uitspreken!
Een aantal schepen uit Scheveningen rukt uit om hulp te bieden, waaronder de blusboot `Volans` Rond elf uur sluit Allen West zijn show met de woorden ``De vlammen zijn nu dichtbij de studio, we verlaten het schip. Goodbye and God bless.... Daarna is er nog een Nederlands lid van de bemanning lid te horen, en op het laatst de zendertechnicus Kurt Baer die uitleg geeft voor de heren Meister en Bollier in Zwitserland. Daarna wordt de zender uitgezet. De bemanning gaat aan boord van de tender ´´Eurotrip´´ van Dick Roos. Het vuur heeft inmiddels de machinekamer, de brug en de meeste slaapplaatsen verwoest. Download hier de noodoproepen vanaf de MEBO 2.
Slechte organisatie bij
verkeersexamens!

Vandaag was er in de Krant van Gouda te lezen over de geslaagde organisatie van de verkeersexamens, ondermeer welke BOBO's de linten doorgeknipt hebben! Helaas het was een drama, het programma liep hopeloos uit, de route was zeer slecht aangegeven voor de kinderen. Men heeft geen verplaatsing vermogens in de wereld van 10 a 11 jarige kinderen! Kinderen moeten een route rijden die slecht is aangegeven, door een wijk die ze volkomen onbekend is. Een groot aantal kinderen heeft voorbijgangers de weg moeten vragen! Kortom de organisatie heeft volkomen gefaald! Onze dochter kwam een uur te laat thuis, drijfnat en volkomen overstuur! Organiseer zo'n examen voor kinderen van deze leeftijd in eigen wijk! Van mijn persoon krijgt die Sandra Diks-van Dongen een grote #FAIL !!!
Vandaag was er in de Krant van Gouda te lezen over de geslaagde organisatie van de verkeersexamens, ondermeer welke BOBO's de linten doorgeknipt hebben! Helaas het was een drama, het programma liep hopeloos uit, de route was zeer slecht aangegeven voor de kinderen. Men heeft geen verplaatsing vermogens in de wereld van 10 a 11 jarige kinderen! Kinderen moeten een route rijden die slecht is aangegeven, door een wijk die ze volkomen onbekend is. Een groot aantal kinderen heeft voorbijgangers de weg moeten vragen! Kortom de organisatie heeft volkomen gefaald! Onze dochter kwam een uur te laat thuis, drijfnat en volkomen overstuur! Organiseer zo'n examen voor kinderen van deze leeftijd in eigen wijk! Van mijn persoon krijgt die Sandra Diks-van Dongen een grote #FAIL !!!
vrijdag 3 mei 2013
Donderdag 2 mei 2013
Donderdag 2 mei 2013

Ondanks dat het gisteren een vakantiedag was toch behoorlijk druk geweest, in de ochtend het er even 'van genomen' nieuws lezen, stukje in een boek lezen. Maar gistermiddag een gesprek gevoerd met de burgemeester van Oudewater Pieter Verhoeve, en wel in mijn functie als voorzitter van de Nederlandse Klokkenspel-Vereniging. Sinds 2011 is het mooie carillon van de trotse Stadstoren niet meer bespeelt! Dit door het wegbezuinigen van de beide stadsbeiaardiers van Oudewater, een functie die sinds 1601 bestond in Oudewater. Een minimale bezuiniging, die nu wel tot resultaat heeft dat de beiaard onbespeelbaar geworden is! Hopelijk komt er nu snel verandering in de situatie dat Oudewater het zonder de carillon concerten moet stellen!


In de avond was het tijd voor de SP, tijdens een cursus avond 'Heel de Mens' werd ik zomaar eerste met de quiz met vragen over de gezondheidszorg! Volgend jaar zijn er weer gemeenteraad verkiezingen, en daar gaan we natuurlijk weer ons voor inspannen!
Ondanks dat het gisteren een vakantiedag was toch behoorlijk druk geweest, in de ochtend het er even 'van genomen' nieuws lezen, stukje in een boek lezen. Maar gistermiddag een gesprek gevoerd met de burgemeester van Oudewater Pieter Verhoeve, en wel in mijn functie als voorzitter van de Nederlandse Klokkenspel-Vereniging. Sinds 2011 is het mooie carillon van de trotse Stadstoren niet meer bespeelt! Dit door het wegbezuinigen van de beide stadsbeiaardiers van Oudewater, een functie die sinds 1601 bestond in Oudewater. Een minimale bezuiniging, die nu wel tot resultaat heeft dat de beiaard onbespeelbaar geworden is! Hopelijk komt er nu snel verandering in de situatie dat Oudewater het zonder de carillon concerten moet stellen!
In de avond was het tijd voor de SP, tijdens een cursus avond 'Heel de Mens' werd ik zomaar eerste met de quiz met vragen over de gezondheidszorg! Volgend jaar zijn er weer gemeenteraad verkiezingen, en daar gaan we natuurlijk weer ons voor inspannen!
zondag 21 april 2013
Beiaardier Boudewijn Zwart met mobiel carillon bij de Koningsvaart
BOUDEWIJN ZWART SPEELT TIJDENS KONINGSVAART

De Nederlandse beiaardier Boudewijn Zwart zal op dinsdagavond 30 april tijdens de officiële Koningsvaart op het IJ van Amsterdam optreden met zijn mobiele concert-carillon 'Bell Moods'.
Tijdens de Koningsvaart die van 19.30 tot 21.30 uur duurt en die live over via televisie wordt uitgezonden worden verschillende facetten van het Nederlands cultureel erfgoed belicht. Het carillon is sinds 1500 een karakteristiek muziekinstrument van de Lage Landen. De reizende beiaard van Boudewijn Zwart heeft een totaalgewicht van 3000 kilo en bestaat uit 50 bronzen kerkklokken. Het instrument wordt geplaatst op een ponton dat meevaart met de vaartuigen rond het koninklijk paar. Dit ponton wordt kleurrijk ingericht tegen de achtergrond van typisch Hollandse beelden: tulpen, kaasbootjes, klompbootjes en haringhappers. In de verte kijkt Lange Jan uit de Efteling toe vanaf de kant. Boudewijn Zwart is stadsbeiaardier van o.a. Amsterdam, Dordrecht en Gouda en zal tijdens de vaartocht improviseren over Nederlandse volks- en kinderliedjes en over liederen uit de 16-de eeuwse bundel "Neder-landtsche Gedenck-Clanck" van Adriaen Valerius, waarin ook het "Wilhelmus" en het bekende lied "Merck toch hoe sterck" zijn opgenomen. Uiteraard zal ook het lied 'Tulpen uit Amsterdam' niet ontbreken.
Koningsvaart
De Nederlandse beiaardier Boudewijn Zwart zal op dinsdagavond 30 april tijdens de officiële Koningsvaart op het IJ van Amsterdam optreden met zijn mobiele concert-carillon 'Bell Moods'.
Tijdens de Koningsvaart die van 19.30 tot 21.30 uur duurt en die live over via televisie wordt uitgezonden worden verschillende facetten van het Nederlands cultureel erfgoed belicht. Het carillon is sinds 1500 een karakteristiek muziekinstrument van de Lage Landen. De reizende beiaard van Boudewijn Zwart heeft een totaalgewicht van 3000 kilo en bestaat uit 50 bronzen kerkklokken. Het instrument wordt geplaatst op een ponton dat meevaart met de vaartuigen rond het koninklijk paar. Dit ponton wordt kleurrijk ingericht tegen de achtergrond van typisch Hollandse beelden: tulpen, kaasbootjes, klompbootjes en haringhappers. In de verte kijkt Lange Jan uit de Efteling toe vanaf de kant. Boudewijn Zwart is stadsbeiaardier van o.a. Amsterdam, Dordrecht en Gouda en zal tijdens de vaartocht improviseren over Nederlandse volks- en kinderliedjes en over liederen uit de 16-de eeuwse bundel "Neder-landtsche Gedenck-Clanck" van Adriaen Valerius, waarin ook het "Wilhelmus" en het bekende lied "Merck toch hoe sterck" zijn opgenomen. Uiteraard zal ook het lied 'Tulpen uit Amsterdam' niet ontbreken.
Koningsvaart
Abonneren op:
Posts (Atom)