De carillon klucht in
Oudewater gaat verder... Er is weer een vervolg op wat
ik maar de carillon klucht in Oudewater ga noemen! Om maar even weer te geven
wat er aan de hand is, in 2012 zijn de stadsbeiaardiers in de stad Oudewater door een bezuiniging ontslagen. Hierdoor kwam het prachtige carillon niet
alleen zonder bespelers te zitten, nee ook het onderhoud werd niet meer
uitgevoerd. Het Oudewaterse carillon is een uniek instrument, in een zeer kleine
ruimte bevind zich een complete concert beiaard. Dit instrument is ontstaan uit het oude carillon gegoten in 1950 en 1968 in combinatie met nieuwe klokjes
gegoten in 1997. Door de stadsbeiaardiers is dit bijzondere instrument geïntoneerd,
hier is bijzonder veel tijd en moeite in gestoken. Helaas door het ontslag van
de beiaardiers ging de technische toestand van het mooie carillon snel
achteruit, in de zomer van 2012 was het instrument al niet meer
bespeelbaar! De gemeente Oudewater ging hier zeer ondeskundig mee overweg,
in plaats van om deskundig advies te vragen bij de ontslagen stadsbeiaardiers
ging men zelf op zeer amateuristische manier mee aan de slag. Bovendien gaf men
de titel stadsorganist/stadsbeiaardier sinds 1601 als een soort onbezoldigde eretitel
aan een organist link
zonder betaling! Zo gaat men niet om met beroepsmusici! Deze week kwam er dan een
aankondiging op de website van gemeente Oudewater dat het carillon
'gerestaureerd' gaat worden, groot woord voor hard nodig herstel ontstaan door
gebrek aan onderhoud dat normaal door de beiaardier uitgevoerd werd.
Bovendien zijn de Oudewaterse burgers en toeristen nu al meer dan 1 1/2 jaar
verstoken het carillonspel dat sinds 1601 onderbroken geklonken heeft in het
IJsselstadje! Dit slechts met de onderbreking van de oorlogsjaren toen in 1943
de oude beiaard door de bezetter uit de toren verwijderd werd om er kanonnen van
te gieten. Dit alles door een falend gemeente bestuur! Het herstel gaat op
kosten van de Stichting Mooyman-Martens, natuurlijk geen gemeenschap geld, maar
ik weet zeker dat oud burgemeester Mooyman zijn geld niet achtergelaten heeft om
te verkwisten! Bovendien na herstel gaat er dan weer een stadsbeiaardier aangesteld
worden? Of gaat een goedwillende amateur een beetje spelen? Dat kan men de
Oudewaternaar toch niet aandoen! Om het verhaal nog even af te maken, en te
laten zien hoe amateuristisch de gemeente Oudewater bezig is en voor een kwartje
op de eerste rang wil zitten, bij het nieuwsbericht op de gemeente site gebruikt
men een foto door mijn gemaakt in 1968 en gepikt van mijn website!
Let wel zonder naam vermelding en zonder toestemming! Uiteraard heb ik de
gemeente gelijk bericht dat zij snel deze foto moeten verwijderen, anders
krijgen ze een gepeperde rekening! Tot zover maar even de klucht
van het carillon van Oudewater, komt ongetwijfeld een vervolg!
Jackie Lomax 15 september 2013
overleden John Richard 'Jackie' Lomax is op
15 september 2013 overleden. Jackie
Lomax is bekend bij elke RNI (Radio Nordsea International) fan met zijn song"How
The Web Was Woven" die in het eerste jaar veel op RNI te horen was. Ik heb
een Youtube filmpje gevonden!
Terug in de tijd: 19
augustus 1989 de Nederlandse overheid bedrijft zeepiraterij!
Piraterij op de Noordzee! Een van de zwartste dagen in de zeezender
geschiedenis, 19 augustus 1989. En een dieptepunt voor de Nederlandse overheid
die zich die dag tot zeepiraterij verlaagd heeft. Nadat er op 18 augustus een
bootje van de Engelse DTI langzij kwam met een Nederlandse RCD ambtenaar Mart
Roumen aan boord met het dreigement dat de zenders uitgeschakeld moesten worden
anders zou er hard opgetreden worden. Op 19 augustus kwam er een groot schip in
het zicht van de Ross Revenge, de Volans. Dit schip had een bemanning aan boord
met Nederlandse waterpolitie en RCD ambtenaren. Rond 12.44 meld Radio Caroline's
zendtechnicus Peter Chicago via de zender dat men een vermoeden heeft dat de
Nederlanders het zendschip willen enteren in internationale wateren. Even later
komt de Volans langzij de Ross Revenge, de Nederlandse politie stapt over van de
Volans op de Ross Revenge met getrokken pistool rake klappen uitdelende aan de
bemanning van de Ross Revenge. De zenders van de Ross Revenge blijven nog
geruime tijd in de lucht. Dan start de RCD aan de ontmanteling van het
zendschip. De zenders zelf werden leeg gehaald zodat er enkel, lege behuizing
overbleef. Alles werd mee genomen! Duizenden platen, draaitafels,... De AC
generator die de zenders van stroom voorziet wordt vernield. Hierbij werd veel
drank gedronken door de overvallers, iets wat makkelijk tot een zeer gevaarlijke
toestand had kunnen leiden met de getrokken en doorgeladen wapens die de politie
de hele tijd bij zich droeg. De hele overval was onder leiding van Nederlandse
RCD ambtenaar Mart Roumen, een man die zich later een liefhebber van zeezenders
zou noemen! Rond 1800 uur die avond kwam er een boot met pers langzij, daarop
verdween de Volans. Men liet de Ross achter zonder zenders, er waren echter nog
redelijk veel reserve onderdelen aan boord om later een kleine zender te bouwen
zodat Radio Caroline toch weer terug in de lucht kon komen.
No Man Will Ever Forget Monday
August 14th Nineteen Hundred and Sixty-Seven
De Marine
ect. Broadcasting Offences Act. ging in op 15 augustus 1967 om 00.00 uur. Radio
London gaat als eerste station op 14 augustus om 3 uur in de middag uit de
lucht. De laatste plaat op Big L was "A Day In The Life" van de
Beatles. Bij aankomst van de DJ's op het Liverpool Street Station wachten er
duizenden fans. Download hier het laatste
uur van Radio London 14 augustus 1967 14.00 tot 15.00 uur(10.5
mb) Toen Radio London uit de
lucht was om 3 uur die middag van 14 augustus 1967 blijf Radio Caroline South
vanaf de MV. Mi Amigo uitzenden, Radio Caroline South hield één minuut stilte
na het uit de lucht gaan van Big L. Download hier de Tribute
to Radio London van Radio Caroline South. (1.9 mb) Ook Radio
Scotland was het slachtoffer van de nieuwe wet, hoewel men nog geprobeerd had
een uitzondering te maken aangezien het een Schots station was. Net voor
middernacht ging het station uit de lucht. Downloadhet laatste uur Radio Scotland 14 augustus 1967 9.9
mb Ook Radio 270
ging juist voor middernacht uit de lucht. Download
hier het laatste uur Radio 270 14 augustus 196710.1
mb Radio
Caroline South en ook het North schip ging door. Radio Caroline North nog legaal
tot 31 augustus 1967, aangezien de regering van het Isle of Man de wet nog niet
aangenomen had. Radio Caroline veranderde de naam in Radio Caroline
International met een kantoor in Amsterdam. Download hier het doorgaan van
Radio Caroline. Deel
1 15.8 mb Deel
212.3
mb Johnny Walker tijdens de radiodag in
Amsterdam 2007 Johnny Walker
maakte een strijdlied voor 14 augustus 1967. Luister hier: Johnny
Walker - Mans Fight For Freedom 3.1 mb Tien
jaar later werd 14 augustus 1967 herdacht met een grote zeezender
conventie "Flashback 67". Robbie Dale zorgt opnieuw voor een stunt
door het maken van interviews, die per tape met een klein bootje naar de MV. Mi
Amigo gebracht worden. Echter tijdens de gespreken verteld Robbie dat het live
uitgezonden wordt via de zender van Radio Caroline en Mi Amigo. Tijdens de
afloop van de conventie op 14 augustus 1977 is de tape te horen via de zender
van de MV. Mi Amigo, de Engelse politie rukt uit om polshoogte te nemen of er
echt geen live verbinding is met het Centre Airport Hotel en de MV. Mi Amigo! De
twee uren zijn hier te downloaden. Radio
Caroline Radio Mi Amigo 14 augustus 1977 1900-2000 uur10.6
mbRadio
Caroline Radio Amigo 14 augustus 1977 2000-2100 uur10.6
mb In
Londen vind 20 jaar later nogmaals een herdenking plaats, "Driftback
67" dit om de herinnering levend te houden aan het invoeren van de Marine ,
etc, Broadcast Offences (MEBO) Act op 15 augustus 1967. In 2007 heeft er ook een grote
herdenking plaatsgevonden, dit keer door de BBC! Pirate BBC Essex.
donderdag 16 mei 2013
Terug in
de tijd, bom op de MEBO 2 15 mei 1971 De Mebo 2 in
brand, langzij de Volans Zaterdagavond 15
mei 1971 is alles rustig aan boord van het radiozendschip van Radio Northsea
International de MEBO, DJ Allen West draaide zojust ``Melting Pot´´ van Blue
Mink de bemanning kijkt TV, plotseling gaat er een zware schok door het schip.
Allen denkt dat er een schip in de dichte mist tegen de MEBO was aangevaren,
hij rende het dek op en zag nog net drie mannen in een rubberbootje wegvaren.
Het achterdek stond in brand! Allen vloog terug naar de studio en schreeuwde
``Mayday! Mayday! We staan in brand..... Van schrik kon hij opeens op de
juiste manier ´´Scheveningen`` uitspreken!
Een aantal schepen uit Scheveningen rukt uit om hulp te bieden, waaronder de
blusboot `Volans` Rond elf uur sluit Allen West zijn show met de woorden ``De
vlammen zijn nu dichtbij de studio, we verlaten het schip. Goodbye and God
bless.... Daarna is er nog een Nederlands lid van de bemanning lid te horen,
en op het laatst de zendertechnicus Kurt Baer die uitleg geeft voor de
heren Meister en Bollier in Zwitserland. Daarna wordt de zender uitgezet. De
bemanning gaat aan boord van de tender ´´Eurotrip´´ van Dick Roos. Het
vuur heeft inmiddels de machinekamer, de brug en de meeste slaapplaatsen
verwoest. Download
hier de noodoproepen vanaf de MEBO 2.
Slechte organisatie bij
verkeersexamens! Vandaag was er in de Krant
van Gouda te lezen over de geslaagde organisatie van de verkeersexamens, ondermeer
welke BOBO's de linten doorgeknipt hebben! Helaas het was een drama, het
programma liep hopeloos uit, de route was zeer slecht aangegeven voor de
kinderen. Men heeft geen verplaatsing vermogens in de wereld van 10 a 11 jarige
kinderen! Kinderen moeten een route rijden die slecht is aangegeven, door een
wijk die ze volkomen onbekend is. Een groot aantal kinderen heeft voorbijgangers
de weg moeten vragen! Kortom de organisatie heeft volkomen gefaald! Onze dochter
kwam een uur te laat thuis, drijfnat en volkomen overstuur! Organiseer zo'n
examen voor kinderen van deze leeftijd in eigen wijk! Van mijn persoon krijgt
die Sandra Diks-van Dongen een grote #FAIL !!!
Donderdag 2 mei 2013 Ondanks dat het gisteren een
vakantiedag was toch behoorlijk druk geweest, in de ochtend het er even 'van
genomen' nieuws lezen, stukje in een boek lezen. Maar gistermiddag een gesprek gevoerd
met de burgemeester van Oudewater Pieter Verhoeve, en wel in mijn functie als
voorzitter van de Nederlandse Klokkenspel-Vereniging.
Sinds 2011 is het mooie carillon
van de trotse Stadstoren niet meer bespeelt! Dit door het wegbezuinigen
van de beide stadsbeiaardiers van Oudewater, een functie die sinds 1601 bestond
in Oudewater. Een minimale bezuiniging, die nu wel tot resultaat heeft dat de beiaard
onbespeelbaar geworden is! Hopelijk komt er nu snel verandering in de
situatie dat Oudewater het zonder de carillon concerten moet stellen! In de avond was het tijd voor de SP,
tijdens een cursus avond 'Heel de Mens' werd ik zomaar eerste met de quiz met
vragen over de gezondheidszorg! Volgend jaar zijn er weer gemeenteraad
verkiezingen, en daar gaan we natuurlijk weer ons voor inspannen!